Home >> Fem >> Acció Social >> Cobertura de necessitats bàsiques

Acció Social

L’Acció Social es centra en l’atenció i l’acompanyament a les persones que es troben en situació o risc d’exclusió, en el seu procés de promoció i desenvolupament integral i en l’exercici dels seus drets, alhora que en la prevenció d’aquestes situacions de vulnerabilitat.
Cobertura de necessitats bàsiques
Aquí pots consultar les dades del programa referents a l'any anterior
*Hi ha hagut diverses actualitzacions pel que fa a algun dels projectes, ja que o bé s'ha deixat de fer o bé ha evolucionat i s'ha reinventat.

La memòria 2020 és una fotografia de l'impacte provocat per la crisi sociosanitària a les persones més vulnerables. La demanda d'ajuda no ha parat de créixer i la resposta de Càritas ha estat sòlida, gràcies al compromís del voluntariat, els socis/es i donants i les empreses i organitzacions que ens han acompanyat. Ara toca pensar en el futur amb esperança, teixir vincles de proximitat per no deixar ningú enrere i, sobretot, reconstruir una normalitat més justa socialment.

Servei d’Aliments

Les famílies amb menys recursos econòmics, o que no poden cobrir les necessitats bàsiques, troben en els Serveis d’Aliments una opció de mínims per abastir-se d’aliments i productes higiènics, al seu entorn més proper, la seva comunitat. Aquests serveis, que representen una activitat històrica de l’entitat, funcionen arreu de la diòcesi gràcies al voluntariat, de manera coordinada amb els serveis socials, i ofereixen també formacions bàsiques en temes nutricionals, de salut i consum responsable, que complementen la seva funció principal: proporcionar necessitats bàsiques a les famílies més vulnerables. Per garantir el compliment de les mesures de protecció durant la pandèmia, els serveis d’aliments han hagut de modificar el model d’entrega i recuperar temporalment el sistema de lots preparats.

Objectius:
Facilitar aliments bàsics a famílies que es troben en situació econòmica precària, oferint també eines per a l'empoderament i la promoció.

Avançar cap a un sistema de lliurament d'aliments en format autoservei i que afavoreixi una alimentació saludable.

Afavorir un grau major d'empoderament de les famílies participants en el projecte, a través de la participació en accions de caràcter promocional i educatiu.

Afavorir la corresponsabilitat de les famílies perceptores de l'ajuda d'aliments a través de la implantació del sistema d'aportació econòmica, no relacionada amb els aliments que s'ofereixen sinó destinada a realitzar accions formatives vinculades a la promoció de les persones.

Promoure la formació i espais de participació del voluntariat en el programa.

Destinataris:
El projecte va dirigit tant a persones que viuen soles o a nuclis familiars, que es troben en una situació econòmica precària i tenen dificultats per cobrir adequadament les seves necessitats d'alimentació, ja sigui perquè disposen de pocs recursos econòmics, no tenen una estabilitat laboral, o bé no tenen la seva situació regularitzada, entre d'altres.

Per tal d'accedir al servei, les persones vénen derivades dels Serveis Socials del seu municipi, una vegada aplicats els seus criteris de valoració de la situació de vulnerabilitat de la persona. Aquests són els agents que fan una valoració de la situació de la persona i inclouen en el seu pla de treball la derivació en el Servei d'Aliments de Càritas. Aquesta valoració la fan segons els criteris dels diferents Consells Comarcals, Ajuntaments o Consorcis, el que es té en compte són els ingressos de la unitat familiar i les seves despeses.

Les formacions que s'ofereixen des del projecte van dirigides a les persones ateses o bé beneficiàries del Servei d'Aliments. Tot i això, s'està implementant una perspectiva comunitària en el servei i es reserva un 50% de les places per la resta de la població del municipi.

Càritas locals on es realitza:
Amer, Anglès, Arenys de Mar, Arenys de Munt, Bescanó, Blanes, Bonmatí, Breda, Caldes de Malavella, Calella de Mar, Canet de Mar, Cassà de la Selva, Castelló d'Empúries, Fornells de la Selva, Hostalric, La Bisbal d'Empordà, La Cellera, Llagostera, Malgrat de Mar, Palamós, Pineda de Mar, Portbou, Riudarenes, Sant Gregori, Sant Feliu de Guíxols, Santa Susanna, Sils i Tossa de Mar.

Centre de Distribució d’Aliments

Els Centres de Distribució d’Aliments són fruit d’un conveni amb diverses entitats i institucions públiques i permeten cobrir les necessitats bàsiques d’alimentació i higiene de persones i famílies amb greus dificultats econòmiques, a través d’un sistema d’entrega dignificada i equitativa. Des de l’inici de la pandèmia, els Centres de Distribució d’Aliments van mantenir-se oberts i operatius, gràcies a un gran esforç dels seus equips, especialment del voluntariat, i d’una reorganització logística que va permetre atendre l’augment de la demanda provocat per la crisi sociosanitària mantenint totes les mesures de seguretat. Aquesta xarxa de centres també ofereix formació sobre nutrició, estalvi domèstic i promou d’adquisició d'hàbits saludables entre les persones participants.

Objectius:
Acompanyar i cobrir les necessitats bàsiques en persones i famílies que es troben en una situació de vulnerabilitat.

Destinataris:

Per tal d'accedir al servei, les persones venen derivades dels Serveis Socials del seu municipi, una vegada aplicats els seus criteris de valoració de la situació de vulnerabilitat de la persona. Aquests són els agents que fan una valoració de la situació de la persona i inclouen en el seu pla de treball la derivació en el Servei d'Aliments de Càritas. Aquesta valoració la fan segons els criteris dels diferents Consells Comarcals, Ajuntaments o Consorcis, el que es té en compte són els ingressos de la unitat familiar i les seves despeses.

Càritas locals on es realitza:
Amer, Anglès, Arenys de Mar, Arenys de Munt, Bescanó, Blanes, Bonmatí, Breda, Caldes de Malavella, Calella de Mar, Canet de Mar, Cassà de la Selva, Castelló d'Empúries, Fornells de la Selva, Hostalric, La Bisbal d'Empordà, La Cellera, Llagostera, Malgrat de Mar, Palamós, Pineda de Mar, Portbou, Riudarenes, Santa Susanna, Sant Feliu de Guíxols, Sant Gregori, Sils i Tossa de Mar.

Robers

Reutilitzar la roba descartada i potenciar-ne el consum sostenible entre les persones amb pocs recursos econòmics són alguns dels objectius d’aquests espais, que representen una activitat històrica de l’entitat, i que s’han modernitzat i adaptat a les necessitats actuals. Equips de persones voluntàries reciclen roba de segona mà, parament de la llar i mobiliari que es troba en bon estat, per tal de posar-lo a disposició d’aquelles famílies que en necessiten. A més, els robers són un punt de trobada i d’atenció per a les persones en situació de vulnerabilitat.

En els moments més complicats de la crisi sanitària, molts robers han continuat la seva activitat realitzant entrega social de roba en lots preparats per poder atendre les persones i famílies que ho necessiten. Alguns robers també han col·laborat estretament amb dispositius especials i d’emergència per a persones sense llar.

Objectius:
Ajudar a cobrir necessitats bàsiques de les persones i famílies mitjançant activitats relacionades amb la donació de roba i altres articles de primera necessitat, en el marc d'un espai de reciclatge que promou valors de sostenibilitat i de solidaritat entre persones.

Garantir l'entrega social a persones amb mancances de caràcter socioeconòmic.

Promoure un espai de reciclatge i aprofitament de la roba i altres complements de la llar procedents de donació particular.

Promoure espais d'atenció/escolta, i de trobada/dinamització de persones per a les persones participants del projecte.

Crear sinergies amb el projecte de taller de costura per tal de possibilitar activitats conjuntes i anar evolucionant cap a una metodologia d'Espai amb Cor.

Destinataris:
Persones i famílies amb mancances socioeconòmiques i en risc d'exclusió social.

Càritas locals on es realitza:
Arbúcies, Arenys de Mar, Banyoles, Blanes, Calella, Canet de Mar, Cassà de la Selva, Castelló d'Empúries, Figueres, Girona, Hostalric, La Bisbal, L'Escala, Llagostera, Lloret de Mar, Maçanet de la Selva, Malgrat de Mar, Palafrugell, Palamós, Pals, Pineda-Santa Maria, Portbou, Riudarenes, Roses, Salt, Sant Feliu de Guíxols, Sant Pere Pescador, Sant Pol de Mar, Santa Coloma de Farners, Santa Susanna, Sils, Torroella de Montgrí, Tossa de Mar i Vilobí d'Onyar.

Menjador social

Els menjadors socials són equipaments de primera necessitat que proporcionen àpats sans i equilibrats a persones sense recursos econòmics. També són espais de convivència i de socialització, que ajuden a fer front a l’aïllament que sovint impliquen les situacions de pobresa i exclusió social. Alguns d’aquests centres també compten amb un servei de dutxes i de bugaderia per a les persones que no hi tenen accés. Durant la pandèmia, els àpats s’han entregat utilitzant carmanyoles per complir amb les mesures de protecció.

Objectius:
Contribuir a pal·liar les greus necessitats socials de les persones participants que requereixen ajuda per a la subsistència diària, proporcionant àpats i, complementàriament, oferint un servei d'higiene personal (dutxa/bugaderia), pels que ho necessiten.

Col·laborar en els plans d'intervenció social de les persones derivades, i coadjuvar en la detecció i prevenció de situacions de necessitat.

Acompanyar l'equip de voluntaris en la correcta gestió del servei.

Destinataris:
El projecte s'adreça a persones en situació de sense llar i persones que per les seves circumstàncies personals i socioeconòmiques no poden cuinar els àpats a la seva llar, derivades pels serveis socials i entitats del territori.

Les persones usuàries son sobretot, persones que disposen d'un habitatge en condicions molt precàries: persones que viuen en vehicles, cabanes, trasters, habitacions sense accés a cuina, llars sense subministraments, o que directament han quedat sense sostre.

A més a més de la precarietat en l'habitatge, solen ser persones sense xarxa social de suport: generalment viuen soles o molt aïllades i el menjador social els pot oferir un lloc de trobada, de relació social.

A banda de l'aïllament, i vinculat a la precarietat en l'habitatge, les persones usuàries sovint tenen mancances importants en l'àmbit d'hàbits o possibilitats d'higiene i cura personal.

Finalment, també ens trobem amb persones usuàries amb problemàtiques de salut mental i addiccions a l'alcohol o altres drogues.

Proporcionem alhora un espai de trobada i vinculació social amb altres persones i un punt de connexió amb la xarxa de serveis socials, que pretén afavorir processos d'inserció per a les persones en situació o risc d'exclusió social que vulguin iniciar-los.

Palamós i Pineda-Poblenou.