Home >> Diem >> Notícies >> Càritas i les entitats d'Església reivindiquen la dignitat del treball com una prioritat humana

Càritas Diocesana de Girona, com a entitat participant de la iniciativa Església per un Treball Decent, denuncia aquest 1er de maig, Dia Internacional del Treball, que la precarietat i la inestabilitat laboral provoquen que moltes persones, malgrat tenir una feina, no aconsegueixin sortir de les situacions de pobresa, principalment dones, joves i migrants.

La crisi socioeconòmica provocada per la pandèmia ha duplicat la taxa de precarietat laboral. Segons l'últim informe FOESSA, presentat ara fa una setmana a Girona, «Exclusió i desenvolupament social a Catalunya», un 26% de les persones en risc d’exclusió social pateix situacions d'inestabilitat laboral. És a dir, que la inestabilitat laboral és un dels principals factors de risc per caure en l’exclusió social. El mateix informe alerta que en una de cada dos llars acompanyades per Càritas a Catalunya no hi ha cap persona que treballi. A més, la baixa cobertura de les mesures de protecció i la dificultat en l’accés a les prestacions, que ja va denunciar fa uns mesos Càritas Diocesana de Girona, arran de la publicació de l’Informe d’Impacte sobre Ingressos Mínims, provoca que una de cada 5 llars no compti amb cap tipus d'ingrés econòmic.

Davant d'aquest deteriorament del mercat laboral i amb motiu de la celebració del 1r de maig, del Dia Internacional del Treball, la iniciativa Església pel Treball Decent ha llançat el manifest “Sense compromís no hi ha feina decent” al que alerta com la pandèmia i les previsibles conseqüències econòmiques de la guerra a Ucraïna estan debilitant el dret al treball i empobrint i descartant milions de treballadors.

Per això, en aquest Primer de Maig, Càritas i les entitats Església per al Treball Decent,  defensen la dignitat del treball i el treball decent com una prioritat humanai plantegen una sèrie de mesures urgents per reconduir la situació:

* Igualtat salarial, polítiques socials i de gènere que permetin a les dones l'accés a les mateixes oportunitats laborals que els homes, garantint la conciliació de la vida personal i laboral.

* Creació d'ocupació juvenil de qualitat: perquè joves en atur o en situació de temporalitat o precarietat tinguin dret a accedir a un treball digne; relacionat amb els estudis i/o vocació.

* La promoció d'un entorn de treball segur: amb la posada en marxa de polítiques actives i el finançament de mesures de seguretat i de salut laboral.

Que les treballadores de la llar tinguin accés als mateixos drets que la resta de treballadors i treballadores, reconeixent-se definitivament el seu dret a la prestació per desocupació.

La regularització urgent de les persones migrants en situació administrativa irregular.

L'accés a mesures de protecció social per a les persones que no puguin accedir a una feina.

La inserció sociolaboral, prioritat de l’acció social de Càritas

Càritas Diocesana de Girona desenvolupa 8 projectes en l’àmbit de la inserció sociolaboral per fer front a les dificultats d’accés al mercat laboral i la precarietat laboral. Aquests projectes aborden l’orientació sociolaboral per a persones migrants, l’acompanyament de persones en situació d’internament penitenciari, l’atenció a persones amb especial dificultat per accedir a una feina, punts d’activació grupals, pretallers formatius, intermediació, prospecció d’empreses i un seguit d’accions destinades a promoure l’ocupabilitat de les persones ateses per l’entitat.

Durant el 2021, Càritas Diocesana de Girona va acompanyar 1.372 persones en l’àmbit sociolaboral arreu de la diòcesi.