Home >> Diem >> Notícies >> Càritas Diocesana de Girona presenta la memòria de l'acció social 2020

Càritas Diocesana de Girona presenta la memòria de l'acció social 2020

Càritas Diocesana Girona va atendre 29.915 persones durant el 2020, una xifra que representa un increment global del 21,8% respecte l’any anterior. Fins a 68.004 persones, un 8% del total de la població de la demarcació de Girona, s’ha beneficiat d’algun dels projectes de l’entitat. L’atenció de necessitats bàsiques, sobretot l’entrega d’aliments, va créixer fins un 43,1% i l’atenció socioeducativa a infants i joves un 18,2%. Aquestes són algunes de les dades destacades durant la presentació de la memòria 2020 de l’entitat, celebrada aquest matí a Girona, amb les intervencions del bisbe Francesc Pardo, Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona, Martí Batllori, secretari general i Caye Gómez, responsable d’anàlisi social. El bisbe Francesc Pardo ha donat la benvinguda a l’acte i ha animat a “encarar el 2021 amb il·lusió, coratge i esperança, enfocades a l’acompanyament a les persones que més estan patint”. Per primera vegada, Càritas Diocesana de Girona publica la memòria en versió web, que ja es pot consultar a https://memoria2020.caritasgirona.cat/.

Durant el 2020, Càritas ha desenvolupat 46 projectes d’acció social de 8 programes diferents, en 348 punts de servei arreu de la diòcesi de Girona, gràcies a l’esforç de 52 equips locals formats per 2.641 persones voluntàries i 132 professionals. Tot i que bona part del voluntariat formava part de col·lectius de risc i va haver d’adaptar les seves tasques habituals per complir  les mesures contra la propagació del virus, fins a 590 persones voluntàries van mantenir-se actives en els serveis essencials de l’entitat a primera línia per garantir la resposta a la crisi social provocada per la pandèmia. Més de 300 d'aquestes persones eren de nova incorporació. L'entitat també ha comptat amb el compromís de 2.142 socis i donants, una dada que representa un increment del 31,6%, i 743 entitats i empreses col·laboradores del programa Entitats amb Cor, un 15,7% més respecte de l’any anterior. Aquestes xifres confirmen una “onada de solidaritat sense precedents”, segons Dolors Puigdevall, que ha permès “donar una primera resposta de contenció a l’impacte de la pandèmia a les famílies més vulnerables”. Durant l’any també s’han celebrat actes innovadors com el primer sopar virtual, amb Joan Roca, entre d’altres iniciatives, que han permès fidelitzar el compromís i captar fons de la base social de l’entitat.

Les xifres de cada programaLes xifres d’atenció varien segons cada programa i projecte per l’impacte desigual de la pandèmia. La cobertura de necessitats bàsiques, per exemple, representa l’augment més notable en el nombre de persones ateses, sobretot per l’entrega d’aliments a 18.891 persones arreu de la diòcesi. Alguns d’aquests centres han hagut de canviar d’instal·lacions i ampliar torns per poder fer front al fort augment de la demanda, com el cas de Lloret de Mar, molt afectat per l’aturada de l’economia vinculada al turisme. La inversió econòmica en ajudes directes a les famílies ha crescut un 44,8% respecte a l’any passat i ja se situa en 2.036.840€.

Pel que fa els projectes d’acompanyament a les persones grans, l’impacte del virus i les mesures decretades per evitar-ne la propagació n’han afectat el funcionament habitual de manera dràstica. El nombre total de persones grans acompanyades s’ha reduït un 21,7% i ha estat de 792 persones. Les visites del voluntariat jove a les residències es va haver d’aturar en sec i en molts casos es van adaptar i reconvertir en acompanyament telemàtic, des dels mesos més durs del confinament. Amb tot, fins a 542 persones grans han mantingut contacte amb el voluntariat de l’entitat i 250 més han rebut acompanyament per evitar l’aïllament i la solitud no volguda.

Els tallers d’acollida de la llengua i de l’entorn cultural per a persones nouvingudes han vist créixer fins un 28% el nombre de persones ateses i s’han adaptat a la formació telemàtica, un increment que Càritas relaciona amb la necessitat de poder-se comunicar amb l’entorn, serveis de salut, centres escolars, etc. Els projectes d’atenció socioeducativa a infants, joves i famílies vulnerables, tot i l’aturada presencial durant el primer confinament, han augmentat un 18,2% les atencions i han permès acompanyar 1.210 infants i joves, per evitar la desigualtat escolar, a través de l’adaptació telemàtica i presencial de les activitats, la lluita contra la bretxa digital o les eines de suport i el contacte amb les famílies.

La crisi provocada per la pandèmia ha dificultat encara més l’accés a l’habitatge, una de les preocupacions principals de Càritas durant els darrers anys. L’entitat ha destinat 813.00€ a sis projectes relacionats amb l’habitatge, com els pisos d’acollida temporal, recursos residencials integrals per a joves no acompanyats o accions per a les persones sense llar al carrer, que han permès atendre fins a 146 persones en el seu global. El 14,7% de les persones ateses viu en habitatges ocupats.

La limitació dels aforaments ha fet reduir el nombre de formacions i xerrades sobre assessorament jurídic en més d’un 50% i el nombre de persones acompanyades ha caigut un 23,1% en aquest àmbit. Tanmateix, l’entitat ha patit una forta demanda de les consultes relacionades amb els tràmits telemàtics amb les administracions. Durant els mesos més durs de la pandèmia i l’aturada en sec de l’economia i de la contractació, els projectes d’orientació sociolaboral han vist caure el nombre de persones ateses fins un 18,6%, unes 1.182 persones. Malgrat tot, Càritas va poder inserir 30 persones en risc d’exclusió en empreses de serveis essencials durant el confinament. Dolors Puigdevall ha insistit precisament en la necessitat d’enfortir els projectes d’orientació sociolaboral i d’inserció per “evitar s’allarguin les seqüeles socials de la pandèmia, en un moment on veiem com la crisi sanitària comença a retrocedir”. Puigdevall ha afirmat que "la immunitat de grup contra la pobresa i l'exclusió social només l'aconseguirem amb la implicació de tothom".

Ecosol, l’empresa d’inserció de Càritas Diocesana de Girona, ha mantingut 90 llocs de treball d’inserció que han permès contractar fins a 146 persones durant el 2020 en les diverses línies d’activitat de l’empresa. La planta de bicicletes de Vilablareix ha continuat l’activitat amb 67.219 bicicletes muntades i els projectes de reciclatge han recuperat 379 tones de roba i 2 tones de llibres. Fins a 22 persones han trobat feina al mercat laboral ordinari després del pas per l’empresa d’inserció.

El perfil de les persones ateses per Càritas

Una de cada cinc llars ateses no compta amb cap ingrés econòmic a final de mes. Un 67,2% de les famílies demana ajuda als serveis socials i creix un 7% l’atenció a joves d’entre 18 i 29 anys. Un 8% del total de les famílies són monoparentals. Cau un 10% el nombre de famílies que viu de lloguer i s'incrementen en un 4% les que ho fan en una habitació de relloguer i, sobretot, l’ocupació, que creix gairebé 7 punts i se situa en un 14,7% del total de persones ateses.

Les xifres econòmiques

Durant el 2020, Càritas Diocesana de Girona va destinar més de 9.229.040€ a totes les seves activitats. Les fonts privades van representar el 44,18% dels recursos gestionats, gràcies a la solidaritat i el compromís de persones, empreses i entitats. El 88,17% dels recursos es van destinar directament als projectes d’acció social i la resta de recursos a la gestió, voluntariat, comunicació i captació.