Home >> Diem >> Notícies >> Càritas i Justícia i Pau reclamen un nou contracte social que posi fre a la pandèmia de la desigualtat

Nota de premsa (30/04/2021). Càritas Diocesana de Girona i Justícia i Pau a Girona, amb motiu del Dia mundial del treball i la solemnitat de sant Josep obrer, patró dels treballadors i les treballadores, destaquen que en un any extraordinàriament marcat pel greu impacte de la pandèmia en el conjunt de la societat i en el món del treball, els efectes han estat especialment accentuats en les persones més vulnerables.

Els efectes de la crisi

Aquesta crisi ha posat en relleu la necessitat d'un canvi de sistema productiu, basat en treballs que aportin valor, subjectes d'unes condicions laborals dignes, i on les persones estiguin en el centre. Volem destacar la importància de la feina com a activitat humana que fa créixer la dignitat de cada persona i de les seves famílies. Amb el treball cuidem a el conjunt de la societat i al planeta.

La pandèmia ha accelerat els processos que debiliten el dret al treball, i empobreixen, precaritzen i descarten a milions de treballadores i treballadors, principalment dones i joves. S'han destruït milers de llocs de treball i molts dels ERTO s'han resolt, finalment, en acomiadaments. I les mesures de protecció social dissenyada per pal·liar els efectes de la crisi no ha arribat a les persones que més ho necessiten, ni el subsidi temporal previst per a les treballadores de la llar o l'ingrés mínim vital. A més, la pobresa es dispara entre la població migrant en situació administrativa irregular, on la desocupació i l'economia informal són majoritaris, sense possibilitat d'accés a sistema de protecció.

Una oportunitat per posar al centre les persones i no el lucre

En aquesta situació cal ser molt beligerants en l’adopció de mesures per aconseguir que el treball decent sigui una realitat i permeti mantenir una vida digna i una protecció social que arribi a totes les persones que ho necessiten. Malauradament, determinats interessos econòmics de grans monopolis aprofiten la crisi com una oportunitat lucrativa i no com una oportunitat per a construir una societat més justa i equitativa que posi la persona al centre.

Una bretxa que és un autèntic mur

En aquests moments en que les connexions telemàtiques s’han generalitzat, la precarietat en la connexió a internet, en l’accés a dispositius o la manca de coneixements tecnològics, agreuja per un costat les dificultats que s’estan donant en la relació telemàtica amb les administracions i els consegüents obstacles a l’accés a gestions i prestacions socials, però per altra banda també té conseqüències en l’àmbit de la formació o de l’accés a oportunitats laborals.

És necessari que no es demori un pla de xoc contra la bretxa digital, que tingui en compte les la necessitat de les eines tecnològiques per múltiples gestions vitals en l’àmbit personal i d’accés al treball, i que tendeixi a escurçar la bretxa i impedeixi que sigui el mur que avui troben moltes famílies.

Reivindiquem un nou contracte social postpandèmia que posi el focus en la desigualtat

Les dues entitats demanen en aquest primer de maig de forma urgent promoure un diàleg amb tota la comunitat política, societat i institucions per configurar un nou contracte social basat en la centralitat de la persona, el treball decent i la cura de la planeta, que posi el focus en frenar urgentment a la pandèmia de la desigualtat i en la necessària reducció de les diferències entre rendes altes i rendes baixes.

Cal un nou contracte social on l’economia social tingui reconegut un paper fonamental, i on es fomentin les empreses d’inserció com a eines d’acompanyament i inserció a persones en situació de vulnerabilitat.

També cal un treball amb drets, segur, lliure, creatiu, participatiu i solidari en qualsevol relació laboral i per a tothom, sense distinció d'edat, sexe o procedència i garantir mesures de protecció social per les persones aturades o precaritzades, així com aconseguir el reconeixement social i laboral i condicions laborals dignes per les ocupacions essencials per a la vida. També és un repte urgent l’impuls de la incorporació del jovent al mercat laboral en una societat colpejada per una crisi sanitària social i econòmica creant oportunitats reals d'accés a la feina digne.

Les entitats reclamen en aquest 1r de Maig amb el papa Francesc “Ara més mai: Cap jove, cap persona, cap família sense treball decent”

Acció de Càritas en l’àmbit laboral al 2020

Malgrat l'estat d'alarma i la pandèmia Càritas Diocesana de Girona ha atès durant el 2020 en temes d’ocupació més de 900 persones i quasi un 25% ha trobat feina. Tanmateix, la majoria dels contractes als quals s’ha pogut accedir són contractes curts, i han estat majoritàriament en el sector serveis, com ara neteja, comerç o transport, en el sector industrial, principalment alimentari o en el sector sanitari, en feines de neteja i tasques de cura.