Home >> Diem >> Notícies >> Càritas alerta de les conseqüències de la crisi sanitària en l’àmbit de l’ocupació

Càritas Diocesana de Girona afronta un Primer de Maig anòmal, enmig d’una crisi sanitària sense precedents. L’entitat té l’atenció posada en les conseqüències socials d’aquesta crisi, que afectarà molt especialment l’àmbit de l’ocupació, que ja estava castigat per la precarietat, l’atur de llarga durada i l’empitjorament general de les condicions, d’ençà de la darrera crisi econòmica. Càritas, Justícia i Pau i la Pastoral Obrera difonen avui un nou manifest conjunt en defensa del Treball Decent i proposant mesures per garantir el Dret al feina digna.

Durant el confinament, Càritas Diocesana de Girona ha atès més d’un centenar de persones en l’àmbit laboral, bàsicament a través d’intervencions telefòniques, que se sumen a les 200 que ja havia atès des de principi d’any. Fins a 28 persones, la majoria dones, han estat inserides durant les setmanes de confinament, sobretot en serveis de neteja en l’àmbit sanitari i cura de les persones. A més, l’entitat ha tramitat inscripcions de participants a les borses de temporers de fruita i està a l’espera de les contractacions. Però aquesta és una cara de la moneda. Per altra banda, són moltes les persones que han perdut la feina durant el confinament; d’altres estaven pendents d’una temporada turística que no arrencarà, sense oblidar el gruix de persones que treballa sense contracte en sectors invisibilitzats com la cura de les persones o la neteja de llars i que ara no disposa de cap ingrés ni cobertura. A tot plegat cal afegir-hi els joves que treballen durant l’estiu per poder-se finançar els estudis i totes les persones que es trobaven en ple procés d’inserció i que ara han vist truncades les perspectives laborals. Totes aquestes situacions han contribuït a gairebé triplicar el nombre general de consultes a Càritas Diocesana de Girona, que ha hagut d’habilitar una línia telefònica única d’emergència, i fan preveure uns mesos especialment complicats pel que fa l’accés a la feina digna, que és un dels puntals, juntament amb l’habitatge, per sortir de les situacions d’exclusió social que afecten les famílies més vulnerables del nostre entorn.

Segons Càritas Diocesana de Girona, el confinament ha fet més evident la bretxa digital entre les persones en risc d’exclusió, que no compten amb accessos a Internet, persones immigrades sense papers, que no dominen la llengua o persones sense coneixement en l’ús de les tecnologies per realitzar consultes i tràmits des de casa. En molts casos, és l’entitat qui s’hi pot posar en contacte mitjançant trucades, perquè els participants no disposen de saldo o recursos suficients. En aquest context, els problemes endèmics del mercat de treball s’estan aguditzant i forcen algunes mesures excepcionals, encara que poques i insuficients.

Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona, assenyala que “la millor inserció social passa per l'oportunitat del treball i que les persones puguin ser autosuficients” i remarca que “cal un nou pacte social per al treball que tingui en compte que és pervers que hi hagi persones amb jornades mastodòntiques mentre un 20% de la població no pot accedir a cap feina” i lamenta que els reponsables de l’Administració Pública “lamento que les administracions no siguin capaces de tirar a terra les muralles que permeten a totes les persones accedir als drets fonamentals bàsics, com per exemple l’accés al padró, que deixa en la indigència persones que viuen entre nosaltres, consti oficialment, o no”.

Manifest Primer de Maig