Home >> Diem >> Notícies >> Càritas denuncia les múltiples violències que pateixen les dones i reclama polítiques d'igualtat

En el Dia Internacional de la Dona, Càritas vol denunciar les múltiples violències que continuen patint les dones cada dia i insta les Administracions Públiques a desenvolupar polítiques proactives per assegurar una igualtat real, l’accés als drets i la garantia d’una protecció i assistència adequades.

Objecte de violències diàries

La violència masclista es manifesta de múltiples formes, que amb freqüència es veuen “normalitzades” pels usos que sustenten la societat patriarcal. Tot i que la desigualtat ha guanyat visibilitat, no sempre som conscients ni són reconegudes aquestes violències diàries suportades per les dones.

Per desgràcia, sobren exemples d’aquesta realitat, com són la por a passejar soles durant la nit, insults i comentaris masclistes, els tocaments i mirades obscenes, la situació d’infravaloració i humiliació en les feines feminitzades, la persistent esquerda salarial o les lacres intolerables de l’explotació sexual, la violència de gènere i els assassinats. Totes elles són violències relacionades, que s’ubiquen, es fonamenten, es reforcen i es justifiquen des del sistema i l’atavisme patriarcals. L’exercici arbitrari i normalitzat d’aquesta violència es converteix en la seva expressió més aberrant.

Un desenvolupament liderat per dones

Amb el suport a nombrosos projectes de cooperació internacional, Càritas contribueix a convertir les dones en protagonistes de les seves vides i a enfortir el seu lideratge en els processos de transformació de les seves realitat que permetin disminuir la desigualtat i eradicar les vulneracions greus de drets humans. L’experiència ens demostra que, en la mesura que són empoderades i reconegudes, les dones desenvolupen un paper decisiu com a impulsores del desenvolupament local, l’emprenedoria social, l’autonomia familiar, la solidaritat comunitària i la construcció de la pau.

En aquest Dia Internacional de la Dona, Càritas aposta per una vida exempta de totes les violències, on cada dona pugui desenvolupar la seva vida lliurement i amb autonomia, i sigui reconeguda plenament com una persona amb drets i dignitat.

Conciliació laboral i familiar

Compartim la reclamació de Càritas Europa que, sota el lema “Mateixos drets, mateixos deures”, llancen a les institucions i Governs europeus perquè trenquin els estereotips sobre les responsabilitats de cura parental a les famílies mitjançant l’aprovació de l’actual proposta de Directiva de la UE sobre l’equilibri entre la vida laboral i familiar.

Creiem que aquest equilibri ofereix una oportunitat única per reduir les diferències entre pares i mares en termes de responsabilitats laborals, salarials i de cures, de facilitar l’elecció de formar una família i de promoure la participació de les dones en el mercat de treball.

Defensem, per això, la proposta que Càritas Europa llança al Consell i al Parlament Europeu perquè arribin a un acord sobre la proposta de Directiva assenyalada i garanteixin una remuneració digna d’un permís parental d’almenys quatre mesos per pare. En adoptar aquesta Directiva, les institucions comunitàries estaran demostrant el seu compromís d’avançar cap a una Europa més social, com es va prometre durant la proclamació del Pilar Europeu dels Drets Socials el novembre de 2017.

Recentment i amb aquest objectiu, Càritas Diocesana de Girona s’ha adherit a la xarxa per la reforma horària, per tal d’impulsar propostes que facilitin la conciliació laboral i familiar i hàbits saludables.

Canvi d’actituds

Volem reivindicar, tanmateix, la defensa expressa llançada per Joan Pau II a la seva Carta a les dones de 1995 on expressava l’”admiració cap a les dones de bona voluntat que s’han dedicat a defensar la dignitat de la seva condició femenina mitjançant la conquesta de drets fonamentals socials, econòmics i polítics, i han pres aquesta valent iniciativa en temps en que aquest compromís seu era considerat un acte de transgressió, un signe de falta de feminitat, una manifestació d’exhibicionisme, i tal vegada un pecat”.

Inspirats per aquesta exhortació i des del nostre compromís diari en la transformació de la realitat que afecta les dones en situació més precària, Càritas aposta per un canvi d’estructures i d’actituds, i llança una crida a la comunitat cristiana i a tota la societat per denunciar les conductes masclistes que segueixen dificultant la vida quotidiana de moltes dones, per no ser còmplices de la desigualtat i a ser agents actius en la construcció d’una societat de persones iguals i lliure de violències.

Nota de premsa