Home >> Diem >> Notícies >> Els serveis socioeducatius de Càritas inicien el curs amb més de 800 alumnes

Els serveis socioeducatius de Càritas inicien el curs amb més de 800 alumnes

Reduir la desigualtat educativa dels infants i joves en situació de vulnerabilitat i trencar amb la transmissió intergeneracional de la pobresa. Aquests són els objectius principals dels projectes d’infància, joves i famílies que desenvolupa Càritas arreu de la diòcesi de Girona i molt especialment dels serveis socioeducatius de l’entitat, que es posen en marxa aquest mes d’octubre i que permetran acompanyar més de 800 alumnes en situació de vulnerabilitat de la demarcació, i les seves famílies, en un nou curs marcat per l’impacte de la pandèmia.

Més de 50 equips, formats per professionals i voluntariat compromès amb l’entitat, atenen infants i joves durant diverses tardes cada setmana, a través de diferents projectes i iniciatives com el Servei d’Intervenció Educativa, el Projecte d’Atenció a l’Escolaritat o el programa CaixaProinfància, en coordinació amb els centres educatius i les famílies. Aquest acompanyament va molt més enllà del suport a les tasques acadèmiques, sinó que es tracta d’una atenció integral que contempla accions com la gestió emocional, la reducció de la bretxa digital i els factors de desigualtat, la prevenció de l’abús de les pantalles, el treball en valors, les habilitats relacionals o la lluita contra l’absentisme, entre d’altres. Molts d’aquests aspectes del procés educatiu s’han vist especialment afectats pels efectes de la pandèmia i que ha contribuït a empitjorar la desigualtat a l’escola. En aquest sentit, Càritas recorda que l’educació és un Dret fonamental, però alerta que els infants i joves vulnerables tenen moltes més dificultats per accedir-hi en igualtat de condicions. “Sense el suport familiar necessari, un entorn adequat o sense mitjans materials, l’accés a l’educació no està garantit”, afirma Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona.

Els projectes socioeducatius de Càritas situe l’alumne i la família al centre dels projectes i preparar un pla de treball per a l’infant o jove, que que implica tot el seu entorn, amb l’objectiu d’optimitzar recursos i acompanyar-lo en tot el seu desenvolupament educatiu, social i relacional.

Més recursos contra la desigualtat

Per poder desenvolupar aquests serveis, Càritas compta amb finançament de socis, donants, administracions, privats, entitats i de diverses iniciatives solidàries com Omplim la motxilla d’oportunitats, que s’ha dut a terme durant el Festival Cap Roig, o el Cava amb Cor, un projecte apadrinat per Josep Roca, presentat aquest mes de setembre. Tanmateix, l’entitat alerta que calen més recursos per poder garantir la continuïtat dels serveis i la demanda creixent. Per això, Càritas realitza una crida a rebre donatius a través dels canals oficials a caritasgirona.cat o al número de compte: ES88-2100-0002-5302-0012-9121 amb el concepte INICI CURS i posar-se en contacte amb atenciodonant@caritasgirona.cat per rebre desgravació de la donació).

A més, l’entitat recorda que cada equip dels serveis socioeducatius preveu comptar una persona voluntària per cada tres infants o joves, per poder atendre els infants i joves, juntament amb el personal contractat. En aquest sentit, Càritas realitza una crida per aconseguir nou voluntariat compromès amb la lluita contra la desigualtat socioeducativa, i amb disponibilitat per acompanyar els infants i joves vulnerables. Totes les persones que vulguin conèixer aquesta acció voluntària i col·laborar-hi poden adreçar-se a: voluntariat@caritasgirona.cat.