MENÚ
Home >> Diem >> Notícies >> “Ens estem quedant sense menjar”, el crit d’alerta de les famílies més vulnerables durant el confinament

“Ens estem quedant sense menjar”, el crit d’alerta de les famílies més vulnerables durant el confinament


El nombre habitual de famílies que s’adrecen a Càritas Diocesana de Girona per primera vegada ha crescut exponencialment durant la crisi sanitària i ha fet aflorar una realitat que no es veu. En el que va de confinament, gairebé un centenar de persones no ateses per l’entitat s’ha posat en contacte amb Càritas per sol·licitar algun tipus d’acompanyament, perquè es troba en situació de vulnerabilitat degut a la crisi sanitària. Aquests casos se sumen al gruix de persones ateses pels programes de l’entitat, que ja superen els 22.000 a la diòcesi de Girona. Alguns dels missatges rebuts durant aquests dies descriuen situacions extremes que han posat en alerta l’entitat, com ara el crit reiterat: “ens estem quedant sense menjar”. Els responsables de Càritas preveuen un encrueliment de les condicions de moltes de les famílies ateses per culpa de la manca sobtada d’ingressos i per la pèrdua de perspectives laborals.

 

La frenada en sec del sector serveis, per exemple, i la precarietat laboral de molts treballadors, han deixat moltes famílies gironines sense ingressos ni recursos suficients per poder viure dignament. Les principals dificultats d’aquestes famílies són poder omplir el carro del supermercat per passar el confinament, fer front a les a les despeses del consum energètic o mantenir el pagament del lloguer, però també hi ha persones que necessiten suport emocional, gent gran que no pot desplaçar-se per comprar medicaments o ni tan sols per llençar la brossa, infants i joves que pateixen fortes desigualtats i que poden perdre el fil dels estudis, entre moltes d’altres situacions

 

El repartiment d’aliment no s’atura

 

Càritas Diocesana de Girona està fent un gran esforç per mantenir oberts una trentena de serveis d’entrega d’aliments arreu de la diòcesi de Girona durant la crisi provocada pel COVID-19. Aquest serveis proporcionen aliments bàsics i productes d’higiene a famílies en situació de vulnerabilitat de la diòcesi de Girona. Només durant aquestes dues primeres setmanes, l’entitat ha repartit aliments per a més de 10.000 persones, que representa el ritme habitual d’entrega entre els Serveis d’Aliments i els Centres de Distribució d’Aliments. Les famílies en situació de vulnerabilitat no han deixat d’anar a les seves cites d’entrega, perquè necessiten abastir-se de productes suficients per al confinament. En alguns punts, com a Lloret de Mar, per exemple, on moltes famílies depenen dels ingressos de la temporada turística, Càritas ha hagut d’obrir un torn d’emergència extra al Centre de Distribució d’Aliments, per a seixanta famílies més, que ja és del tot insuficient per cobrir la demanda actual.

 

Càritas va anunciar el manteniment d’aquest serveis amb els lemes #elCompromísNoTanca i #CaritasNoTanca, i va activar equips de personal tècnic i voluntari, que han treballat gairebé sense descans per tal que les famílies puguin cobrir les necessitats bàsiques durant aquesta situació d’excepcionalitat. En alguns casos, Càritas ha comptat també amb el suport dels cossos policials per tal d’evitar aglomeracions. En algunes poblacions, com Santa Coloma de Farners, els equips preparen els lots i la brigada municipal s’encarrega del repartiment a domicili. En altres llocs com Malgrat de Mar és un treballador de l’empresa d’inserció Ecosol de Càritas Diocesana de Girona, contractat per l’ajuntament, la persona que s’encarrega de fer el repartiment a domicili. Ens els darrers dies, la majoria d’ajuntaments s’ha posat en contacte amb l’entitat per oferir el suport necessari per poder mantenir aquests serveis. Per altra banda, els responsables de Càritas han mantingut contacte constant i coordinat amb la delegació territorial de la Generalitat de Catalunya, tot i que l’operativa final es duu a terme a través dels ajuntaments. A més, l’entitat ha rebut l’oferiment de diverses iniciatives particulars que han proporcionat mascaretes i altres materials per evitar que els equips dels serveis d’aliments posin en perill la seva salut. 

 

Les mesures adoptades fins ara

 

Càritas Diocesana de Girona manté oberts el 58% dels seus serveis, gràcies a l’esforç del personal i del voluntariat, que continua tan compromès com sempre amb les persones més vulnerables. Tot i el tancament de les formacions i orientacions laborals presencials, el pal de paller de les polítiques d’inserció de l’organització, Càritas ha adaptat ràpidament els seus serveis i ha activat el seguiment via telefònica per continuar atenent les persones en situació de vulnerabilitat, també en l’àmbit laboral. A més, ha habilitat telèfons per oferir acompanyament des de les acollides de manera telemàtica, consultes de documentació via telefònica, realitza seguiment de les persones grans que pateixen solitud, ofereix suport emocional, es desplaça diàriament fins als domicilis de persones grans que viuen en solitud i, en definitiva, ha adaptat tots els projectes possibles a les noves circumstàncies, per no deixar ningú enrere. Ecosol, l’empresa d’inserció de l’entitat, que ofereix oportunitats laborals a persones en risc d’exclusió, ha hagut de tancar el 90% dels centres de treball i ha perdut molts clients per culpa de l’ambient d’incertesa. L’empresa manté oberts només els serveis mínims i necessaris per no posar ningú en risc, mentre continua prestant servei als Centres de Distribució d’Aliments i als tallers de confecció. Una de les iniciatives més encoratjadores l’han dut a terme centenars de nois i noies voluntaris del projecte Apadrinar un Avi, que s’han mobilitzat per fer arribar missatges en vídeo a les persones grans que tenen apadrinades i que viuen en residències.

 

 Al costat dels més vulnerables

 

Aquesta setmana, Càritas Diocesana de Girona ha fet una nova crida a través d’una carta de la directora, M. Dolors Puigdevall i Dalmau, adreçada als socis, donants, empreses i particulars compromesos, amb l’objectiu d’aconseguir recursos suficients per complementar el suport de les administracions, garantir les mesures posades en marxa i evitar que aquestes famílies es vegin abocades a l’exclusió social més severa com a conseqüència de la crisi sanitària. La campanya s’anomena #elCompromísNoTanca. Els donatius es poden fer arribar amb la paraula COVID19  al número de compte ES29 2100 0002 57 0201445404, a través de la web www.caritasgirona.cat o per telèfon 683 14 32 39.

Càritas Diocesana de Girona
Pujada de la Mercè 8, 17004 Girona
Tel. 972 20 49 80
caritas@caritasgirona.cat
Tots els drets reservats
Avís legal | Política de cookies


Si prefereixes donar per transferència bancària:
Caixabank: ES88-2100-0002-53-0200129121
Triodos Bank: ES38-1491-0001-26-2073033124
NEORG