Home >> Diem >> Notícies >> La inserció de persones vulnerables centra la jornada pel Treball Decent de Càritas

Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona, i Roger Casero, coordinador del programa Incorpora de Fundació “la Caixa” a Girona, han obert la jornada pel Treball Decent organitzada per Càritas en el marc del Dia Internacional del Treball i celebrada aquest dijous 2 de maig a CaixaForum Girona. Puigdevall ha recordat que la inserció laboral de persones en situació de vulnerabilitat és un dels reptes de l’entitat, perquè la feina digna és clau per trencar el cercle de l’exclusió social. Casero ha centrat la benvinguda destacant el treball conjunt de les entitats i el programa Incorpora de “la Caixa”, que té per objectiu, precisament, fomentar la inserció sociolaboral de persones que tenen especial dificultat per accedir al mercat laboral.

Ponència de Francesc Vilà i Anna Güell

L’acte ha continuat amb la ponència de Francesc Vilà, psicoanalista i promotor d’ENSAMEC (Moviment d’Entitats per la Salut Mental Comunitària del Baix Llobregat) i Anna Güell, economista i gerent d’Ecosol, empresa d’inserció de Càritas Diocesana de Girona. Vilà ha recorregut a les idees del sociòleg Richard Sennett per descriure l’estat actual del capitalisme i com afecta les relacions laborals. Ha parlat de capitalisme impacient com una nova d’organització econòmica i social, pròpia del segle XXI, en la que les relacions humanes semblen deure’s a mers intercanvis comercials. Vilà també ha apuntat que la superació del capitalisme de l’era industrial no ha generat la felicitat esperada, sinó que ha creat un individualisme de masses “que genera molta fragilitat a la societat”. Malgrat aquestes constatacions, Vilà ha destacat positivament les experiències de Jordi Cuixart com a empresari globalitzat modèlic, ha recordat la figura dels menestrals i ha introduït la necessitat de poder viure una vida plena, també a nivell laboral, que situï la persona com a protagonista del seu camí. Anna Güell, en canvi, ha dedicat la seva intervenció a la feina que duu a terme Càritas i Ecosol en l’àmbit laboral, i ha anunciat que els programes laborals de l’entitat han acompanyat 1.321 persones en orientació laboral; que 362 s’han format amb els projectes de l’entitat; 546 han participat en projectes d’intermediació i prospecció laboral i 133 persones han treballat en procés d’inserció. Güell ha insistit en la necessitat de formar i acompanyar durant tot els procés les persones en situació de vulnerabilitat per garantir la seva inserció sociolaboral amb èxit, i ha advertit que "la precarietat laboral posa la societat en perill de trencament".

Taula rodona sobre inserció laboral de persones vulnerables

La jornada ha comptat també amb una taula rodona formada per Llorenç Galay (director de Finances i Recursos Humans de Santiago Juandó SAU), Yasmina Duch (tècnica de selecció i formació de Carrefour) i de dues persones participants de Càritas -en Moha i la Bibiana-, que han estat inserides laboralment a aquestes dues empreses. Galay ha posat de manifest les dificultats que es troben les empreses per cobrir llocs de treball específics a partir dels canals habituals de selecció. Malgrat que no disposin d’una àrea específica de responsabilitat social, ha explicat, la seva empresa va posar-se en contacte amb Càritas amb l’objectiu doble de poder cobrir satisfactòriament el lloc de treball i, alhora, aconseguir la inserció sociolaboral d’una persona en risc d’exclusió. Yasmina Duch, en canvi, ha explicat que Carrefou sí que compta amb compromisos socials i que, tot i que utilitzen canals de selecció com Infojobs o empreses de treball temporal, també tenen present les entitats socials per donar oportunitats a persones en risc d’exclusió social. En aquest sentit, ha destacat que la contractació de personal d’inserció permet que les entitats, la persona contractada i l’empresa contractant en surtin beneficiades. Duch ha insistit en la necessitat de comptar amb bona formació específica per als llocs de treball ofertats i ha explicat que precisament la formació és una de les vies més eficaces per poder ser contractat.

Experiències personals d'èxit en inserció laboral

En Moha i la Bibiana, per altra banda, relatat les seves experiències personals durant el procés de cerca de feina. Actualment, en Moha treballa com a preparador de vehicles a Santiago Juandó i la Bibiana forma part de la plantilla de Carrefour Market, després de passar un període sense feina i amb falta de recursos per tornar-se a inserir al mercat laboral. Tots dos han valorat positivament la feina de Càritas durant l’acompanyament, que inclou des de formació bàsica, fins a tallers per a la realització de currículums professionals o formació específica, a part de la mediació amb les empreses d’inserció.

Nota de premsa