Home >> Diem >> Notícies >> Càritas presenta la memòria de l'acció de 2019

Càritas presenta la memòria de l'acció de 2019

Càritas Diocesana de Girona ha presentat aquest dijous al matí la memòria corresponent a l’acció social desenvolupada durant el 2019. L’entitat ha fet un esforç per recollir i fer pública també l’acció social desenvolupada com a resposta a la situació d’emergència provocada per la COVID19, i alerta de l’augment significatiu de persones ateses i de l’empitjorament de les condicions de les persones més vulnerables. Precisament, “La realitat que no es veu” és el títol de la memòria corresponent a 2019 i fa referència a les situacions d’exclusió que viuen moltes famílies del nostre entorn, que sovint queden invisibilitzades i que la crisi sanitària ha fet rebrotar i expandir.

L’acció social de l’any 2019 mostra una realitat que no es veu

Càritas Diocesana de Girona va atendre directament 24.553 persones durant el 2019 i fins a 56.236 es van veure beneficiades d’algun dels 51 projectes d’acció social que desenvolupa l’entitat a través de les 50 Càritas locals arreu del territori. Aquestes xifres representen un manteniment del nombre d’atencions en àmbits com l’acollida, que és la porta d’entrada a Càritas o l’habitatge. Durant el 2019 també va augmentar lleugerament el nombre de famílies ateses als serveis d’aliments, fins a 12.589 persones, respecte les 12.101 de l’any anterior i 36.078 persones beneficiades, una xifra que s’ha multiplicat notablement durant l’emergència sanitària, com veurem més endavant. Càritas va reforçar també els projectes de perspectiva comunitària, que inclouen l’obertura a tot el públic de les accions formatives, espais de trobada en projectes d’aliments o roba, etc. amb l’objectiu de ser menys assistencials i d’afavorir els vincles entre les persones. Els projectes dedicats a la gent gran, que també s’han vist molt afectats per la crisi sanitària, van atendre 1.012 persones durant el 2019.

L’obertura de Cal Manco, la casa d’acollida per a joves migrants sense referents a Caldes de Malavella, és el projecte destacat de l’any 2019. La casa, que permet acollir i acompanyar vint joves, s’emmarca en la iniciativa Som Refugi, de resposta a la situació dels joves migrants extutelats per l’Administració quan compleixen la majoria d’edat. Càritas manté l’esforç en les intervencions amb famílies amb menors amb l’objectiu de trencar la transmissió intergeneracional de la pobresa i atén fins a 1.024 infants i joves i les seves famílies. Un 75% dels alumnes diversos projectes d’aquest àmbit atesos millora el rendiment acadèmic i un 90% millora hàbits d’estudi. Pel que fa l’àmbit laboral, Càritas ha atès 1.538 persones que volien millorar l’ocupabilitat o les condicions de feina, formar-se professionalment o aconseguir insercions al mercat laboral. L’entitat constata la precarietat de les condicions laborals en les insercions i alerta que la crisi sanitària pot empitjorar significativament el mercat laboral. Un 17% de les persones ateses per l’entitat són treballadors pobres afectats per la precarietat laboral. L’empresa d’inserció de Càritas, Ecosol, manté 90 llocs de treball d’inserció a les diverses línies d’activitat i ha obert un nou taller de confecció a Olot. L’entitat ha augmentat un 15% el nombre de persones ateses als programes de suport jurídic i constata l’increment de persones nouvingudes sense regularitzar provinents de l’Amèrica del Sud i de l’Amèrica Central, a més del gruix de joves migrants sense referents que arriben per iniciativa pròpia o derivats per la DGAIA o d’altres entitats.