Home >> Diem >> Notícies >> Les dones continuen sent víctimes d’una múltiple discriminació

Les dones continuen sent víctimes d’una múltiple discriminació

Des de 1911 els calendaris de tot el món reserven el 8 de març per visibilitzar la realitat de les dones i reivindicar la lluita pels seus drets i dignitat. Més d’un segle després, Càritas commemora de nou aquesta jornada internacional per cridar l’atenció de tota la ciutadania i les comunitats cristianes sobre les situacions de desigualtat i de violència que continuen perseguint les dones, i les dificultats que persisteixen en l’accés i garantia de drets. El compromís de Càritas arreu del món amb les dones en situació vulnerable té l’origen a la pròpia Doctrina Social de l’Església.

Víctimes d’una múltiple discriminació

Tot i els avenços que s’han produït en la protecció de la igualtat de les dones en la vida social i pública de molts països, les situacions de desigualtat a les que es veuen sotmeses les dones cada dia continuen existint. Gràcies, no obstant, a una major consciència social i accés de tots a la informació, fa que cada vegada sigui més difícil amagar-les.

Càritas n’és testimoni a través dels seus diversos recursos i projectes que han acompanyat dones en situació de desavantatge social durant el darrer any. Totes elles posen rostre a un drama que, més enllà de l’estadística, persisteix: són dones que continuen sent víctimes d’una múltiple discriminació, ja que a la seva condició de gènere, el seu origen, edat, formació laboral o posició socioeconòmica, s’hi afegeixen, a més, els obstacles d’un model productiu en el que les dones estan relegades en relació als homes.

En situacions familiars de precarietat, constatem, a més, com és l’activitat femenina la que ha augmentat -sostinguda per feines en la seva majoria, precàries, parcials i mal retribuïdes- i com són les dones les que garanteixen la renda familiar. D’aquesta manera, les dones no només assumeixen la responsabilitat d’assegurar una vida digna als membres de les famílies, sinó que també són garants dels llaços familiars.

Les lacres de la violència el tràfic de persones

A aquesta situació de desavantatge social i econòmic s’hi afegeix la lacra de la violència de gènere i el feminici que és conseqüència perversa d’aquesta desigualtat estructural entre homes i dones. Càritas denuncia fermament aquest drama intolerable, que només en les primers mesos de 2017 s’ha cobrat la vida de 20 dones assassinades a mans de les seves parelles o ex parelles a tot l’estat espanyol.

A aquesta tragèdia s’hi afegeixen altres formes de violència contra les dones, com és el tràfic per a l’explotació sexual, un fenomen creixent a tot el món i que afecta especialment les dones en processos de mobilitat humana o migració. Segons dades de l’Organització Internacional del Treball, hi ha 21 milions de persones víctimes del treball forçat en el món, de les que gairebé 5 milions són víctimes de tràfic amb finalitat d’explotació sexual.

L’acció que desenvolupa la xarxa de Càritas en aquests escenaris és molt intensa, tant a través d’accions preventives d’informació i d’incidència pública en els països d’origen i en els espais de presa de decisions de la comunitat internacional, com d’acompanyament i acollida a les rutes de trànsit i de destí.

Per dignitat i per dret

Les dones acompanyades per Càritas aquí, i en aquells països on es dóna suport a projectes d’ajuda al desenvolupament, proporcionen testimonis admirables de determinació i de dignitat amb les que, en qualsevol regió del món on s’obrin les possibilitats per fer-ho, decideixen combatre les seves condicions de desavantatge socia,l i aposten per iniciar processos personals d’empoderament i autonomia, que les converteix en protagonistes de les seves vides i, en molts casos, en líders de processos de desenvolupament de les seves comunitats.

Els reptes de l’acció de Càritas

Urgeix establir un nou marc de relacions entre homes i dones, basat en una educació que doni el protagonisme necessari als valors d’igualtat, solidaritat i drets humans.

Des de la nostra convicció que una altra societat és possible, Càritas reclama a les Adminsitracions Públiques i al conjunt de les institucions una política decidida i eficaç per prevenir les situacions d’exclusió social que pateixen les dones, per eradicar la violència de la que són objecte i per garantir la seva protecció des d’un enfocament basat en els drets humans.

[NOTA DE PREMSA] Les dones continuen sent víctimes d’una múltiple discriminació