Home >> Diem >> Notícies >> Més d’un 3,5% de la població gironina ha estat atesa pel Centre de Distribució d’Aliments

El nombre de famílies que acudeix als centres s’estabilitza respecte l’any passat però augmenta la quantitat total d’aliments proporcionats

El Centre de Distribució d’Aliments (CDA) ha atès 8.626 famílies a través dels 9 centres distribuïts arreu de la província de Girona durant el 2015, segons les dades de la memòria presentada aquest migdia a Girona. El nombre de persones beneficiades per les accions del projecte s’eleva fins a 27.424. Els responsables del projecte calculen que un 3,5% de la població de la província de Girona ha rebut aliments a través del Centre de Distribució d’Aliments. Aquesta xifra pot augmentar fins a dos punts, si s’hi sumen les persones ateses per la resta de serveis d’aliments de Càritas Diocesana de Girona.

El nombre total de cistelles distribuïdes arriba a 111.119, una quantitat lleugerament inferior a l’any anterior. Aquesta dada confirma el topall de famílies ateses, després d’uns anys d’increments notables en el nombre d’atencions, fins el 2014. Tanmateix, la quantitat d’aliments en quilograms proporcionats ha augmentat un 4,2%. La cistella bàsica del 2015 inclou més quantitat de fruites i verdures, així productes d’higiene personal i neteja. Més del 70% de les famílies ateses té menors a càrrec i més del 45% de les persones ateses són menors d’edat. Gairebé un 8% de les persones ateses són menors de 3 anys i tenen necessitats alimentàries específiques que es tenen en compte en la confecció de la cistella bàsica.

De les 8.626 famílies ateses el 2015, un 46% ja ho eren l’any 2013. Un 28% es va incorporar durant 2014 i el 26% restant, han arribat noves al projecte al llarg de 2015. Aquestes dades mostren que, tot i mantenir-se el nombre d’atencions respecte a l’any passat, una de cada 4 unitats familiars han abandonat el projecte per donar pas a un nombre similar de noves incorporacions. La rotació de famílies és major del que es pot intuir quan es fa una primera lectura a les dades generals d’atenció. Les dades reflecteixen que hi ha persones que deixen de ser ateses al CDA donada la millora de la seva situació, però també que un nombre important de famílies que s’incorporen de nou al projecte.

El nombre de voluntaris s’ha doblat des de l’inici del projecte i actualment compta amb 207 persones. Els socis del projecte han volgut deixar clar que el CDA té un objectiu que va molt més enllà de la simple distribució d’aliments. Caye Gómez, gerent del Centre de Distribució d’Aliments i cap del Programa Aliments de Càritas Diocesana de Girona, ha afirmat que “el CDA no és un expenedor d’aliments” i que “l’acollida i l’acompanyament de les persones esdevé un objectiu cabdal i prioritari del projecte”. Els voluntaris han col·laborat de mitjana 5 hores setmanals en el projecte; aquesta dada permet xifrar els recursos humans que representa aquest voluntariat en més de 50.000 hores de treball durant 2015.

Més del 97% de les famílies ateses prové de derivacions dels Serveis Socials d’Atenció Primària del territori. La resta, poc menys d’un 3%, ha estat derivada pels Serveis d’Acollida de les Càritas locals o Creu Roja.

La compra d’aliments ha disminuït en un 16,2% respecte a l’any anterior. Aquest descens en la compra d’aliments, necessària per garantir cistelles equilibrades que contemplin els productes bàsics previstos des del projecte, ha estat de gairebé 125.000€. El 23% del total d’aliments provenen de la compra.

Un dels objectius del CDA és oferir una cistella bàsica equilibrada, que garanteixi la diversitat d’aliments necessària. Durant la presentació de la memòria, els responsables del projecte han mostrat una cistella amb la confecció de productes més habitual.

Els socis impulsors del projecte han explicat la importància de la col·laboració entre les institucions i organitzacions implicades per fer possible la iniciativa, així com del voluntariat i les donacions privades. A la roda de premsa hi han intervingut el bisbe Francesc Pardo, Ramon Barnera, director de Càritas Diocesana de Girona, Juan Ramon Ruiz, director general de Protecció Social del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, Josep Maria Corominas, vicepresident de l'organisme de salut pública Dipsalut de la Diputació de Girona, Josep Blanch, director de la banca d’institucions de Caixabank a Girona i representant de l’Obra Social “la Caixa” a Girona i Joan Jorba, viscepresident del Banc dels Aliments a Girona. El bisbe Francesc Pardo ha insistit en la necessitat de realitzar entregues “dignes”. Ramon Barnera, director de Càritas Diocesana de Girona, ha assegurat que l’entrega “és un mitjà i no una finalitat, en la mesura que la nostra acció és acollir i acompanyar les persones que ho necessiten”. També ha volgut deixar clar que les nou centres donen cobertura a una zona molt àmplia. El CDA d’Olot, assegura, “dóna cobertura a tota la Garrotxa”. Juan Ramon Ruiz, director general de Protecció Social del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, ha remarcat que “l’actual crisi econòmica està afectant molt seriosament la qualitat de vida de les persones” i ha posar el CDA d’exemple de bona voluntat i cooperació entre institucions. Josep Maria Corominas ha destacat que enguany hi ha hagut més de 9.000kg d’aliments, sobretot fruita i verdura, provinent de donacions que abans es descartaven. I en aquest sentit, Frederic Gómez Pardo, viscepresident del Banc dels Aliments a Girona ha volgut posar èmfasi en la necessitat de fomentar la solidaritat i la lluita contra el malbaratament.

El Centre de Distribució d’Aliments compta amb 9 centres: Figueres, Olot, Roses, Banyoles, Girona, Salt, Torroella de Montgrí, Palafrugell i Lloret de Mar. Està previst que el proper mes de juliol s’inauguri el nou centre de Santa Coloma de Farners.

El CDA ha ofert 46 tallers formatius i d’empoderament a 478 famílies, que han après nocions d’economia domèstica i cuina saludable entre d’altres.

El finançament del Centre de Distribució d’Aliments

El CDA ha tingut uns ingressos de 3.554.829,75€. Un 60,8% representa els aliments en espècie, un 8,8% són fons privats i un 30,4% fons públics. Els fons proivats, que representen 1.079.762€, s’han repartit entre el 61,8% dels ajuntaments i consorcis, un 18% de la Generalitat de Catalunya i un 20,2% de Dipsalut. Pel que fa els ingressos de fons privats, un 72,5% provenen de Càritas i un 27,5% de la contribució econòmica dels participants.

Memòria CDA 2015