Home >> Diem >> Notícies

Històric: Notícies

06 Maig 2014

La solitud dels avis, pobresa amagada

Seguint amb la campanya "ComproMesos amb els drets“, per reforçar la defensa dels drets de les persones que acompanyem a través dels nostres projectes i serveis, aquest mes de maig posem el focus defensant el dret a una vellesa digna.
Gaudir d'una vida digna en l'etapa final de les nostres vides hauria de ser una de les prioritats de la nostra societat. Amb les activitats que des de Càritas duem a terme, volem aportar un espai de temps per escoltar i acompanyar i proporcionar alhora, el reconeixement personal que tots necessitem en el nostre dia a dia, evitant la marginació i l'aïllament.

Podeu llegir l'article publicat en el El Punt Avui, en el següent pdf.

La solitud dels avis, pobresa amagada
30 Abril 2014

Càritas s´adhereix al manifest que han fet diferents moviments i entitats socials, coincidint amb el Dia Internacional dels Treballadors, 1 de maig

Càritas Diocesana de Girona i Justícia i Pau de Girona s’adhereixen al manifest que els moviments obrers cristians de catalunya i balears (aco, goac, joc, mijac), capellans obrers, religioses en barris i delegacions de pastoral obrera de les diòcesis de catalunya han fet en motiu del primer de maig del 2014

MANIFEST:
 Amb motiu del Primer de Maig, jornada reivindicativa internacional dels treballadors i treballadores, en la que tenim present la solidaritat dels obrers de Xicago de 1886 i les víctimes de la defensa dels drets laborals, els cristians i cristianes compromesos en el món obrer, manifestem públicament aquestes reflexions:

1. Mirant la situació actual
• La situació laboral que estem patint és cada vegada més degradada: augmenten els abusos flagrants en la contractació i les jornades laborals, els salaris indignes i l’explotació de la mà d’obra.
• L’atur és una veritable calamitat social. Les situacions de desocupació tenen repercussions directes sobre la vida personal i familiar, provocant tensions, crisis i ruptures.
• Els i les treballadores amb sous miserables i persones en atur amb baixes prestacions, o nul·les quan aquestes s’esgoten, estan en risc de quedar marginades de la societat i d’esdevenir víctimes de l’exclusió social.
• La feina pels joves continua sent una raresa i per això molts, els més preparats, han d’agafar la maleta i buscar-se la vida fora del país.
• Les persones treballadores immigrants veuen frustrat el seu projecte de vida quan perden la feina i no poden renovar els permisos de treball i residència. Per altra banda, en l’actual situació, el requisit d’un contracte de treball d’un any per obtenir el dret de residència i treball deixa a moltes persones immigrants sense la possibilitat de viure amb drets ciutadans.
• Veiem com l’especulació financera i els governs, que actuen com a súbdits, van liquidant els drets humans i desintegrant els valors comunitaris.
• Vivim un domini dels mercats especulatius. Se’ns vol fer creure que l’economia és el més important, i que hem de sacrificar-ho tot, fins i tot les persones i els seus drets més fonamentals.
• El que vivim no és només una crisi, és la voluntat de fer marxa enrere en les conquestes socials, laborals i democràtiques. Les injustes mesures econòmiques, laborals i socials, amb l’excusa de poder sortir de la crisi, van directament a anul·lar els drets dels treballadors i treballadores. Volen que la por ens aturi i acovardeixi.
• La desigualtat d’oportunitats i la precarietat que es dóna en alguns col·lectius de dones en tasques de la llar i la cura a les persones.

2. Valoració d’aquesta realitat
• El treball és un dret, no un donatiu de beneficència, ni una loteria. Una societat en què el dret al treball esdevingui nul o es negui sistemàticament no pot aconseguir ni la seva legitimació ètica ni la pau social.
• En aquest sentit, el pensament social de l’Església és clar i precís: • El treball és un dret fonamental i un bé per a la persona humana (Concili Vaticà II, Gaudium et spes, 26).
• En la nostra societat, el treball juga un paper fonamental i decisiu en la vida personal, familiar i social. Quan el treball i les seves condicions es veuen profundament deteriorats, tota la vida personal, familiar i social es veu afectada negativament (La Pastoral Obrera de tota l’Església, p. 19).
• L’adoració de l’antic vedell d’or ha trobat una versió nova i despietada en el fetitxisme dels diners i en la dictadura de l’economia sense un rostre i sense un objectiu veritablement humà”. (Evangelii Gaudium, 55).
• Constatem que amb la crisi han augmentat les desigualtats socials. Cada vegada hi ha més rics amb més poder econòmic i més pobres amb més pobresa.
• La política i els governs no poden dimitir de la seva funció fonamental de defensar els drets humans i socials més bàsics (el treball, l’habitatge, la sanitat, l’ensenyament) ni de controlar l’economia, que ha de ser un mitjà al servei de les persones i no a l’inrevés.
• Si no hi ha democràcia econòmica tampoc hi haurà democràcia política. Si el sistema econòmic actual obliga a retallar els drets humans individuals i col·lectius, és que aquest sistema va contra els drets humans.

3. Compromisos d’actuació
• Defensar el dret al treball i els altres drets socials, amb els quals no s’hi pot jugar ni especular, per guanyar el terreny perdut, fent de la solidaritat i el compromís de defensa de les persones més maltractades, el centre de la nostra acció.
• Col·laborar a fer prendre consciència que l’economia no pot ser mai un absolut i que ha d’estar sempre al servei de les persones, de la importància d’un treball digne per a tothom i dels drets dels més empobrits. Així com de la necessitat urgent d’una reforma profunda del sistema financer i monetari internacional, en la perspectiva d’una autoritat pública amb competència mundial.
• Treballar a favor de les persones treballadores immigrades, des de la comprensió de ser tots una mateixa classe social que cerquem treball per guanyar-nos la vida amb dignitat, defugint i denunciant les actituds i ideologies que els veuen com una amenaça i la causa de la nostra situació d’empobriment.
• Donar suport i demanar l’aprovació de la ILP Renda Garantida Ciutadana al Parlament.

Com a seguidors/res de Jesucrist en el món obrer creiem que només els valors humans i socials són promesa d’una vida millor. I volem caminar a la llum d’aquest nou dia.

Girona, 1 de maig de 2014

Descarregar manifest
25 Abril 2014

Càritas Garrotxa presenta la memòria 2013 de l´entitat

Carles Oller, president de Càritas Garrotxa, va començar la roda de premsa posant de manifest la necessitat de ser transparents en tot allò que Càritas rep i en la utilització que se’n fa per coherència i agraïment als donants i als voluntaris que són els qui fan possible que Càritas Garrotxa sigui una realitat i no solament una bonica il·lusió.

A continuació va donar algunes dades per confirmar que la situació real de la immensa majoria de la societat -contràriament al que es vol fer veure- no ha millorat, ni de bon tros. En la majoria de casos, la pobresa tendeix a cronificar-se, i tot apunta a una nova onada de pobresa i d’exclusió social, amb uns efectes possiblement més intensos.

El president va facilitar les dades més significatives de les despeses corresponents a aquest any 2013 -d’un total de 114.965.11€- i en va destacar la partida dedicada al món laboral i a l’atenció als joves sense feina i amb risc d’exclusió social, que va representar el 37% del pressupost.
20140425 NdP - Presentació Memòria 2013 Garrotxa.pdf memoria garrotxa.pdf
12345678910111213141516171819202122