Home >> Diem >> Notícies >> Càritas alerta que la feina ja no garanteix sortir de l’exclusió social

Càritas alerta que la feina ja no garanteix sortir de l’exclusió social

Càritas Diocesana de Girona i Justícia i Pau impulsen la campanya Defensem el Treball Decent en el marc del Dia Internacional del Treball, que se celebra l’1 de maig. Enguany, les accions se centren en la taula rodona Inserció sociolaboral de persones vulnerables: empresa, comunitat i futur, que tindrà lloc dijous 2 de maig al CaixaForum de Girona d’11h a 13h i en la difusió del manifest conjunt en defensa de la feina digna.

Precisament, l’atur i la precarietat laboral com a generadors d’exclusió social són algunes de les conclusions de l’Enquesta sobre integració i necessitats socials de Fundació Foessa 2018, que acaba de fer públiques Càritas arreu de l’estat. L’informe alerta que, si bé la feina s’ha considerat històricament com un excel·lent factor de protecció davant les situacions de pobresa i exclusió, des de fa un temps, aquesta frontera és més difusa. Hi ha un 60% de llars a Catalunya amb almenys un membre en actiu que no es troba en situació d’integració plena, segurament com a conseqüència d’una feina que combina salaris baixos, parcialitat indesitjada i una alta temporalitat. Malgrat la dràstica reducció de l’atur en els últims 5 anys, les taxes continuen sent molt elevades i gairebé dupliquen les que es registraven en períodes previs a la crisi. A Catalunya, l’atur és d’un 11,5% segons els criteris EPA, però l’enquesta ens demostra que aquesta taxa puja fins al 19,1% si tenim en compte la vulnerabilitat, és a dir, la situació que viuen les persones a l’atur en sentit estricte, les persones parades que ja no cerquen feina per desànim, les persones que realitzen una jornada parcial per raons involuntàries, o les persones afectades per expedients de regulació de feina. L’exclusió social afecta un 19,3% de la població activa a Catalunya i fins al 50% de la població a l’atur. En el cas de les persones en jornada parcial indesitjada, l’índex d’exclusió se situa en el 35,2%. Pel que fa els contractes, un 26% de persones amb contracte temporal també es troba en aquesta situació i fins un 11% de les persones amb contracte indefinit.

La resposta de Càritas

Per fer front a aquesta situació, Càritas Diocesana de Girona desenvolupa gairebé una quinzena de projectes en l’àmbit laboral. Les dades d’acció social es faran públiques el 14 de maig, durant la presentació de la Memòria Diocesana, però l’entitat aprofita la celebració del Dia Internacional del Treball per avançar que els programes de l’àmbit laboral han orientat fins a 1.321 persones; 362 s’han format amb els projectes de l’entitat; 546 han participat en projectes d’intermediació i prospecció laboral i 133 persones han treballat en procés d’inserció a Ecosol, l’empresa d’inserció de Càritas Diocesana de Girona.

Manifest Treball Decent